Vindbaarheid? Hoeveel mensen komen terecht op jouw website? Worden er reserveringen geplaatst? Ben je lokaal te vinden via Google? Kunnen mensen reviews achterlaten?
Deze vragen hebben betrekking op de lokale vindbaarheid van je onderneming. Hoe jij vindbaar bent en bepaald welke websitebezoekers je aantrekt. Als onderneming heb je een doelgroep vastgesteld, deze doelgroep moet natuurlijk wel, op de juiste manier bereikt worden. In deze blog gaan we je uitleggen, hoe je de lokale vindbaarheid van je website verbetert en zo meer converterende websitebezoekers genereert. Lees je mee?
Wat is Lokale SEO?
Meer dan 46% van alle zoekintenties, zijn gericht op lokale resultaten. Lokale SEO is dus belangrijker dan ooit. Zoekmachines zoals Google gebruiken locatiegegevens om zo de meest relevant zoekresultaten te tonen.
Stel je bent op zoek naar een restaurant in de buurt. Dan kan je heel gemakkelijk “restaurant + de desbetreffende stad” intypen en zo verschijnen er ‘lokale zoekresultaten’. Ideaal toch?
Lokale SEO zorgt ervoor, dat de meest relevante zoekresultaten getoond worden, met betrekking tot locaties. Hierdoor kan je inspelen op de juiste doelgroep en zoekintenties.
5 tips voor het verbeteren van de lokale vindbaarheid
- Optimaliseer jouw Google Mijn Bedrijf (GMB)
Als je een website hebt, is het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf een van de eerste stappen, die je moet ondernemen. Dit is de grootste factor, waar Google je op beoordeeld als het gaat om lokale vindbaarheid. Maar hoe optimaliseer je je Google Mijn Bedrijf pagina?
Heel simpel, Google heeft een eigen blauwdruk, waaraan de GMB moet voldoen. Vul deze 100% nauwkeurig in en de eerste stap naar betere lokale vindbaarheid is gezet!
Hierbij een aantal punten van de blauwdruk om je GMB te optimaliseren:
- Ontvang reviews van gasten
- Vul de openingstijden in
- Het juiste adres
- Voeg foto’s toe
- Gebruik relevante zoekwoorden
2. Optimaliseer meta description
De meta description is een mooie plek om de locatie te benadrukken. Google leest de meta description nauwkeurig en kan hier veel informatie over je onderneming uithalen. Zorg er dus voor dat de meta description de juiste locatie bevat.
3. URL optimalisatie
Ook in de URL kan je de locatie toevoegen. Zeker als je het juiste zoekwoord gebruikt, kan je hier de locatie ook bijzetten. Hierdoor ziet Google dat je werkzaam bent in een bepaalde locatie. www.horeca.nl/restaurant-rotterdam
4. Externe lokale linkbuilding
Externe linkbuilding wordt nog steeds gezien als een van de verfijndste punten om beter vindbaar te zijn. Ook externe linkbuilding kan op Lokaal niveau worden toegepast. Ga op zoek naar lokale websites, die nuttig kunnen zijn voor je eigen website. Google leest de linkbuilding en zal je hier snel voor belonen!
5. Optimaliseer de content
Content op de website, het aantrekkingspunt voor de meeste website bezoekers. Hoe relevanter de content op je website, hoe langer een websitebezoeker de aandacht zal krijgen en sneller een reservering zal plaatsen. Maak hierbij gebruik van lokale zoekwoorden, foto’s en voorbeelden.
4 Voordelen van lokale vindbaarheid
- 46% van alle zoekintenties zijn Lokaal
- Lokale SEO zorgt voor meer online zichtbaarheid voor jouw offline locatie
- Verzamelen van reviews, zorgt voor vertrouwen en autoriteit
- Prominent aanwezig in de zoekresultaten van Google
Reviews voor betere lokale vindbaarheid?
Waarom reviews? Reviews zijn er om vertrouwen te creëren onder de bezoekers. Gasten delen hun ervaringen door middel van reviews. 93% van alle horeca bezoekers lezen reviews voordat ze een tafeltje reserveren. Dit betekent dat de reviews een groot onderdeel zijn in de beslissing van de bezoeker. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op zowel op Tripadvisor als Google Reviews. EN deel de reviews op je eigen website, voor nog meer vertrouwen en zekerheid.
Extra tip voor jouw lokale vindbaarheid
Maak gebruik van Service Area Pages. Stel als horecazaak, houdt je je ook bezig met het bezorgen van eten. Dan is het enorm belangrijk om aan te geven in welke locaties jij deze dienst levert.
Service Areas Pages, zijn pagina’s die uitleggen in welke locaties je werkzaam bent en hoe mensen je kunnen bereiken. Dit is een onderdeel van Lokale SEO:
- “Bezorgen Papendrecht”
- “Bezorgen Rotterdam”