Heel veel mensen zitten op social media. Dat zou al een reden kunnen zijn waarom jouw bedrijf absoluut op social media actief moet zijn. Maar naast de reden dat je een enorme doelgroep kunt bereiken zijn er nog veel meer redenen waarom je deze kans moet grijpen. In dit artikel geven wij nog drie redenen.
BEZOEKERS MEENEMEN IN JOUW KLANTENREIS
De Customer Journey is voor veel marketeers een bekend begrip, maar misschien voor jou wel compleet onbekend. De Customer Journey is de reis die de klant aflegt om over te gaan tot de aankoop van een product of dienst. Tijdens deze reis komt de klant meerdere malen in contact met jouw merk, ook wel de touchpoints genoemd. Om zo vaak mogelijk in beeld te komen bij jouw klant en hem actief te betrekken in deze klantreis is het inzetten van social media een effectief middel. Zo kun jij interessante content online zetten die ervoor zorgen dat de klant besluit om jouw website te bezoeken en misschien wel over te gaan tot actie, zoals een aankoop of het invullen van een contactformulier. De klant is in ieder geval in jouw marketingfunnel terecht gekomen. Aan jou om daar goed mee om te gaan.
Zijn er toch klanten die de website verlaten zonder actie te ondernemen, kun je social media opnieuw inzetten om deze leads weer terug te krijgen in jouw marketingfunnel. Nu vraag je je vast af hoe? Door middel van het inzetten van re-marketing campagnes.
Met re-marketing campagnes kun je bezoekers aanspreken die jouw website hebben verlaten zonder een aankoop te doen. Op basis van de acties die deze bezoekers hebben verricht op jouw website, kun je heel gericht een advertentie plaatsen, die ertoe kan leiden dat deze lead weer terecht komt in jouw marketingfunnel. Het grootste bijkomende voordeel is dat deze leads vaak al warm zijn. De conversie van de terugkerende bezoekers ligt daarom vele malen hoger, dan die van nieuwe bezoekers. Het investeren dus zeker waard!
PRECIEZE TARGETING
Vroeger gaven bedrijven enorme kapitalen uit aan het adverteren in kranten. Met de komst van social media is dat voorbij. Waar je bij een krantenadvertentie niet precies weet wie jouw advertentie gaat lezen, kun je op social media veel gerichter targeten. Met deze specifieke targeting kun jij ervoor zorgen dat jouw boodschap de juiste mensen bereikt, op de juiste tijd. Er zijn oneindig veel targetingmogelijkheden. Zo kun je heel demografisch targeten op leeftijd, geslacht, locatie, beroep, taal, nationaliteit, maar kun je ook veel meer out-of-the-box kijken; zo is het ook mogelijk om te targeten op interesses, levensstijl, muzieksmaak, hobby’s en ga zo maar door. Oneindig veel mogelijk dus.
MEETBARE RESULTATEN
Een flyer rondgestuurd die jouw boodschap perfect vertaald, een gigantische dure commercial gemaakt die voor het wow-effect zorgt of een mooie banner waar niemand om heen kan kijken langs een van de drukste snelwegen geplaatst. Allemaal prachtige voorbeelden van marketinguitingen. Echter hebben deze marketinguitingen allemaal een belangrijk ding gemeen en dat is: ze zijn niet meetbaar.
Uiteindelijk hebben alle marketingactiviteiten één doel en dat is resultaat behalen. Dit kan zijn: meer naamsbekendheid, meer volgers op instagram of meer verkoop. En juist daarom is het handig om te weten welke marketingactiviteit welk resultaat heeft opgeleverd.
Door middel van het inzetten van social media is het makkelijk om deze resultaten te meten. Social Media platformen als Facebook en LinkedIn bieden op hun platform al een mogelijkheid tot het analyseren van jouw content. Daarnaast bestaan er ook tools waarmee je alle data van al jouw social media kanalen in één dashboard kunt zien.
Hootsuite en Google Analytics zijn hier mooie voorbeelden van.
Meten is weten zullen we maar zeggen. En om te voorkomen dat je veel geld in een bodemloze put gooit kun je maar beter weten welke marketinguitingen resultaat oplevert en welke niet.