07/02/2022

In 6 stappen naar jouw ideale logo

Stap 1: Inspiratie

De inspiratiefase is makkelijker dan veel mensen zullen denken. Vaak bestaat het logo al in je hoofd. Je hoeft alleen nog maar de puzzelstukjes in elkaar te zetten. Dit doe je door de taal van logo’s te leren spreken. Kijk zo veel mogelijk rond op het internet. Welke logo’s spreken je het meeste aan? Zijn er elementen die ik terug wil laten komen? Vind ik een letterlogo het mooist, of past een beeldmerk beter bij mij? Kies een aantal die er voor jou uit springen. Neem deze mee als uitgangspunten voor jouw ideale logo.

Stap 2: Kleur

Het gebruiken van de juiste kleur is essentieel voor het bouwen van het ideale logo. Kleuren roepen bepaalde gevoelens op en heeft dus een psychologische werking bij jouw (potentiële) klanten. Kijk daarom altijd of de kleuren die jij wilt kiezen past bij de identiteit die jij wilt uitstralen.

Weten welke kleur het meest past bij wat jij wilt uitstralen? Lees onze blog over: “kleurenpsychologie”

Stap 3: Lettertype

Het lettertype kan een logo maken of kraken. Zo kan het juiste lettertype jouw logo benadrukken en de gewenste touch geven, maar kan het verkeerde lettertype een volledig averechts effect hebben. Maar hoe zorg je er nou voor dat je niet verdwaald in alle mogelijkheden bij het kiezen van het lettertype? Welk lettertype past bij wat ik wil uitstralen? Om je hier een handje bij te helpen verwijzen we je graag door naar onze blog: ‘‘Het perfecte lettertype voor mijn logo”.

Stap 4: Ruwe schets

Zodra je weet waar je merk voor staat, wat je wilt uitstralen, welke kleuren je wilt gebruiken, welke lettertypes daarbij passen, is het tijd om aan de slag te gaan met het schetsen. Deze creatieve fase is voor iedereen anders. De ene pakt zijn potlood en de ander gaat liever aan de slag in Adobe Illustrator. Allebei goed! Onthoud dat het jouw proces is en dat je moet doen waar je je zelf het prettigst bij voelt.
Voor veel mensen is dit de leukste fase. In deze fase kun jij al je toffe ideeën tot uiting brengen. Houd je zelf dan ook zeker niet in. Maak meerdere logo’s. Compleet verschillende of logo’s die op elkaar lijken, maar net een andere touch hebben.

Stap 5: Feedback

Al je ideeën zijn nu tot uiting gekomen in 1 of meer logo’s. Met deze logo’s moet jij de straat op. Test de logo’s bij familie, vrienden, goede zakenpartners of iemand anders die jij goed vertrouwd. Zorg ervoor dat je altijd onthoud dat jouw potentiele doelgroep het uitgangspunt moet zijn. Uiteindelijk zijn zij degene die jouw dienst of product moeten kopen of afnemen. Is mijn logo aantrekkelijk voor deze doelgroep? Kan mijn doelgroep zich conformeren met mijn logo? En is het logo onderscheidend genoeg van mijn (directe) concurrenten?

Stap 6: Perfectioneren

Uiteindelijk zal je stap 5 en 6 blijven herhalen totdat je één concept overhoud, die voor jou en jouw doelgroep perfect is. Nu is het zaak om het logo te perfectioneren. Houd er rekening mee dat je meerdere versies van je logo nodig hebt. Jouw logo zal op veel verschillende plekken teruggevonden moeten worden. Zo kun je te maken hebben met witte achtergronden, maar kan het ook voorkomen dat een achtergrond een andere kleur heeft. Ook op deze achtergronden moet jouw logo goed zichtbaar zijn.
Zorg er dus voor dat jouw logo in meerdere geuren, kleuren en maten beschikbaar is, zodat jij hier later geen spijt van zal krijgen.

Inhoud

Verder praten over dit artikel?

Mail of bel met ons, we staan je graag te woord!